Test Automobilisty Rewitalizanty w Focusie

Użytkowany przeze mnie Ford Focus z benzynowym silnikiem Zetec 1,6 l miał już za sobą 180 tys. km, kiedy zdecydowałem się na zastosowanie rewitalizanta do silnika.

Prawdę powiedziawszy, parametry mojego Focusa nie odbiegały od tych charakteryzujących nowy silnik, więc tym bardziej wydawało mi się interesujące, czy uda się zaobserwować jakieś zmiany. Silnik nie wymagał uzupełniania oleju pomiędzy wymianami dokonywanymi co 20 tys. km i nie wydobywały się z niego żadne niepokojące odgłosy. Zastosowałem zgodnie z instrukcją pięknie opakowany Xado Atomic Metal Conditioner i tu pojawił się mały problem, który firma już rozwiązała, ale ponieważ w obrocie mogą być jeszcze opakowania bez zmodyfikowanej instrukcji, napiszę o nim. Mianowicie w aluminiowej buteleczce znajduje się coś w rodzaju granulatu pływającego w oleistym płynie. Zdarza się, co u mnie miało miejsce, zbrylenie tego granulatu i trudności z jego wylaniem. Należy wtedy ogrzać opakowanie, co nie jest trudne, i dopiero wówczas wlać zawartość do silnika.

Ani przed operacją, ani po niej nie mierzyłem żadnych parametrów spalin ani innych parametrów silnika. Ciekaw byłem, czy coś zauważę. Po przejechaniu około tysiąca kilometrów, w bardzo porównywalnych warunkach tegorocznej ciepłej jesieni, pojawiły się pierwsze dostrzegalne efekty. Silnik z wyraźnie większą „ochotą” wchodzi na obroty i zużycie paliwa (mierzone w skali miesiąca) spadło około pół litra na 100 km. Nie są to wartości łatwe do uchwycenia w normalnej eksploatacji, ale pokrywają się z publikowanymi już u nas wynikami certyfikatu TÜV dla rewitalizanta Xado. Bezpośrednią korzyścią wynikającą z jego zastosowania jest zwrot kosztów zakupu rewitalizanta – w wydatkach na paliwo po przebiegu mniej niż 5 tys. km – oraz, co obiecuje producent, wydłużenie trwałości zespołów, jednak to już trudniej zauważyć. Według certyfikatu TÜV spadła też zapewne o kilka procent zawartość szkodliwych składników spalin. To jednak zmierzę w czasie tegorocznego przeglądu technicznego.

Pozostaje kwestia oceny lepszego wchodzenia silnika na obroty, dającego większą przyjemność z jazdy. Przypuszczam, że jest to rezultat zmniejszenia ogólnych oporów tarcia w silniku, ale trzeba dodać, że fakt ten potwierdzają wszyscy, którzy zastosowali metalowo-ceramiczne rewitalizanty.

Szczegółowe informacje i porady w zakresie stosowania preparatów XADO można uzyskać w siedzibie firmy przy ulicy Wiertniczej 127 w Warszawie (tel. 22 744 15 04) lub e-mail office@poland.xado.com