Test Automobilisty Rewitalizanty w Bugatti

Prezentowane na poprzednich stronach Automobilisty Bugatti T40 rocznik 1929 też skorzystało z oferty firmy Xado.

Ponieważ silnik był po całkowitym remoncie i cały czas w fazie docierania, właściciele Jan i Maciej Peda zdecydowali się na wypróbowanie własności rewitalizantów w skrzyni biegów.

Przed remontem była ona kompletna, ale z lekko uszkodzoną obudową i skorodowanymi powierzchniowo elementami stalowymi. Obudowa została pospawana, a wszystkie koła zębate i wałki dorobione na wzór oryginałów. Jak widać na zdjęciach jest to przekładnia z przesuwanymi kołami na prostych zębach. Tego rodzaju skrzynie biegów wymagają specjalnego traktowania przez kierowcę, ale są w sumie niezawodne i przy dużej wprawie można w nich zmieniać biegi znacznie szybciej niż w synchronizowanych. Jednak do podstawowych ich cech należy duża hałaśliwość, nawet jeśli koła są dobrze wykonane i z małymi luzami międzyzębnymi. Po konsultacji zapadła decyzja o użyciu tubki rewitalizanta do skrzyń biegów oraz preparatu JET100 Metal Conditioner Transmission. Obydwa środki zostały dodane po stosunkowo krótkim okresie docierania się nowych elementów przekładni przy okazji pierwszej zmiany oleju. Zastosowany olej miał lepkość SAE 140, a więc wysoką jak na nasze przyzwyczajenia ze współczesnych samochodów.

Po tej całej operacji samochód przebył kilkaset kilometrów kiedy poprosiłem o opinię czy są jakieś zauważalne zmiany. Maciej Peda, który jest w zasadzie jedynym kierowcą Bugatti, ocenił to następująco - „...nie wiem na ile to przypisać lepkości oleju przekładniowego, a na ile zastosowanych preparatów, ale zdecydowanie łatwiej wykonuje się teraz redukcje biegów. Nie zauważyłem zmiany głośności pracy skrzyni, ale przy tym hałasie jaki czyni ten samochód i pędzie wiatru w otwartym nadwoziu musiałaby być to radykalna zmiana aby cokolwiek zauważyć”. Ze wszystkich dotychczasowych doświadczeń można jednak wysnuć wnioski, że bez wątpienia powierzchnie współpracujące ze sobą otrzymały dodatkową powłokę o bardzo wysokiej twardości (powyżej 60 HRC) i bardzo niskim współczynniku tarcia. Wpłynie to niewątpliwie na dość trudno mierzalne, w przypadku przekładni, parametry jak trwałość i zmniejszenie ogólnych oporów tarcia.

Szczegółowych informacji i porad w zakresie stosowania preparatów XADO można uzyskać w siedzibie firmy przy ulicy Wiertniczej 127 w Warszawie tel. 22 744 15 04 lub kontaktując się z przedstawicielami handlowymi tel. 660 530 728, 660 618 667 lub e-mail sale@poland.xado.com