Poprawić V8?

Nasz redakcyjny i klubowy przyjaciel Zygfryd Jacyno, o którym pisaliśmy już kilkakrotnie z racji Jego motoryzacyjnych doświadczeń („Automobilista” nr 105), zwrócił się do mnie z pytaniem: „Czy te preparaty, które opisujecie, rzeczywiście działają?”

news Image

O dpowiedziałem, że wszystkie doświadczenia odbyły się naprawdę i jeżeli chce, to możemy spróbować również na jego samochodzie. A jest to pojazd nie byle jaki, bo Oldsmobile z 1951 r., od pół wieku w rękach Pana Zygfryda. Ostatnio silnik zaczął zauważalnie zużywać olej, do tego stopnia, że z rury wydechowej wydobywają się smużki dymu, szczególnie przy tzw. „przegazówkach”. Niewątpliwy wpływ na to mógł mieć fakt, że samochód od kilku lat stosunkowo mało jeździ. Tak się złożyło, że w silniku tego auta, a jest to dolnozaworowa „ósemka” w układzie V, został właśnie zmieniony olej na mineralny 20W50. W związku z tym zapadła decyzja o zastosowaniu jednej tubki preparatu Xado One Stage, czyli takiego, który dodaje się tylko w jednej porcji.

Po nagrzaniu silnika do ok. 60 °C dodaliśmy całą zawartość tubki. Następnie przejechaliśmy kilkanaście kilometrów w celu pełnego nagrzania silnika i wymieszania preparatu z olejem. Samochód od tego czasu przejechał ok. 600 km w czasie jednego rajdu i kilku drobnych wyjazdów. Nie jest to wystarczający dystans, abyśmy mogli powiedzieć, że proces rewitalizacji został zakończony, jednak zdecydowałem się zapytać Pana Zygfryda Jacynę, czy coś zauważył.

Odpowiedź była krótka: „Oczywiście tak! Po 500-kilometrowym rajdzie dolałem jedynie 1 litr oleju, gdy dotychczas dolewałem litr nawet na 200 km! Zdarzało się, że widywałem w lusterku wstecznym dym z rury wydechowej, a teraz go nie ma. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to równocześnie przeregulowałem gaźnik, więc trudno powiedzieć, jak wpłynęło na niego dodanie rewitalizanta, ale 15,2 litra, jakie zanotowałem, było wartością niską, jakiej od dawna nie pamiętam”.

news Image

Doświadczenie to potwierdza fakt, stwierdzony przez nas już kilkakrotnie, że już po 1/3 dystansu, jaką określa wytwórca preparatu Xado na 1000–1500 km, występuje zauważalna poprawa parametrów silnika. Inne doświadczenia pokazują, że poprawa ta utrzymuje się dalej po kolejnych wymianach oleju niezawierającego rewitalizanta. Świadczy to o tym, że wytworzone warstwy metalo-ceramiczne mają dużą trwałość i nie są związane ze stałym dodawaniem preparatu do oleju.

news Image

Wszelkich informacji na temat produktów firmy XADO można uzyskać w siedzibie i sklepie firmowym w Warszawie ul. Ostrobramska 38A ,tel. 22 744 15 04 email office@poland.xado.com Informacji i porad technicznych udziela także doradca Stanisław Olszewski tel. 600 561 351