Informacja techniczna
Gęstość przy 20 °С, kg/l . . . . . . . . . . . . 0,854
Lepkość przy 100 °С, mm2/s . . . . . . . . . 25,1
Lepkość przy 40 °С, mm2/s . . . . . . . . . . 178,0
Indeks lepkośći . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Temperatura zapłonu, °С . . . . . . . . . . . . 227
Temperatura krzepnięcia, °С . . . . . . . . . <–36
Temperatura niezawodnego
(lekkiego) uruchomienia, °С . . . . . . . . . . –25
Żużel siarczanowy, mas. % . . . . . . . . . . . 1,0
Liczba zasadowa, mg KOH/g . . . . . . . . . . 8,1
Przypis. Podane wskaźniki typowe.
SPECYFIKACJA SAE J 300
Wyróżnienie olejów silnikowych według lepkości z wykorzystaniem norm, rozpracowanych Amerykańskim Towarzystwem Inżynierów Samochodowych (SAE — Society of Automotive Engineers) zaczęło się na początku XX wieku. Działająca dziś specyfikacja SAE J 300 dotycząca lepkości olejów została wprowadzona w grudniu 1999 roku. Ta specyfikacja jest wykorzystana w całym świecie zarówno przez producentów olejów jak i producentów samochodowych. Specyfikacja przewiduje oznaczenie olejów w zależności od ich lepkości przy niskich temperaturach (rozruch silnika chłodnego) i wysokich (roboczych) temperaturach.
Specyfikacja SAE J 300 ustala wymagania dla lepkości „zimowych” (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i „letnich” (SAE 20, 30, 40, 50, 60) olejów silnikowych. Oleje, które spełniają jednocześnie wymagania tak „letnich” jak i „zimowych” olejów, nazywają się wielosezonowymi. Zgodnie ze specyfikacją SAE J 300 są one oznaczone jako SAE 0W-30, 10W-40, 5W-50, 10W-60.
Dzięki tym oznaczeniom łatwo określić właściwości lepkościowe oleju. Im mniejsza liczba stojąca przed symbolem „W” (ang. winter — zima), tym lepiej i szybciej będzie uruchamiać się silnik przy niskich temperaturach (zob. Przypis). Tak, na przykład, na oleju 0W-30 (40) uruchomienie silnika będzie najbardziej lekkie. Im większa liczba „letniej” lepkości, tym lepsza „nośność” oleju przy temperaturze roboczej. Olej z lepkością 10W-60 wytrzymuje ekstremalne obciążenia temperaturowe autosportu i rally-rajdów.
Przypis.
Zasada „minus 35”. Trzeba odejmować od pierwszej liczby lepkości 35 i otrzyma się temperaturę, do której silnik Państwa będzie lekko się uruchamiać na tym oleju. Na przykład, olej z lepkością SAE 5W-50 można wykorzystywać do temperatury –30 °C. (5–35=–30).
Spełnia certyfikaty międzynarodowe:
-
SAE 10W-60
-
API SL/CF
-
ACEA A3/B3/B4
Spełnia dopuszczenia producentów samochodów :
-
VW 500.00/505.00
-
BMW
-
MB 229.1
-
Porsche
Konfekcjonowanie:
-
0,5L/XA20004;
-
1L/XA20104;
-
4L/XA20204;
-
10L/XA20404;
-
20L/XA20504;
-
60L/XA20604;
-
200L/XA20704.