Rewitalizatory firmy XADO - test 2

P o niezwykle interesujących doświadczeniach, opisanych w poprzednim numerze „Automobilisty”, zdecydowaliśmy się na kolejne testy. Rewitalizatory lub oleje XADO, a czasem jedno i drugie, zastosowaliśmy w kolejnych silnikach i skrzyniach biegów. Swoje działania ograniczyliśmy na razie tylko do tych dwóch rodzajów preparatów, chociaż firma oferuje ich pełną gamę zajmującą sporej grubości katalog. W ten sposób chcieliśmy skoncentrować się na przetestowaniu tych cech i parametrów, które są stosunkowo łatwe do stwierdzenia.

Tym razem zdecydowaliśmy się na dodanie preparatu do silników samochodów współczesnych, o znaczących przebiegach, jakich miliony porusza się po naszych drogach. Na pierwszy ogień wymieniliśmy olej w silniku samochodu Mitsubishi Galant rocznik 2000 z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Samochód w momencie rozpoczęcia próby miał 220 tys. km deklarowanego przebiegu i charakteryzował się zużyciem oleju przekraczającym 1 litr na 10 tys. km. Silnik nie miał żadnych wycieków oleju i nie sprawiał żadnych problemów eksploatacyjnych. W samochodzie wymieniono olej na półsyntetyczny firmy XADO 10W40 klasy SL/CI-4.

Po przebyciu 4 tys. kilometrów stwierdziliśmy:

  • całkowite uciszenie się układu rozrządu z hydrauliczną regulacją luzu zaworowego
  • silnik zużył poniżej 0,25 litra oleju, co oznacza spadek o około 40%.

Innych parametrów nie mierzono, zaś właścicielka używająca pojazdu wyłącznie w warunkach miejskich nie zgłaszała innych dodatkowych efektów.

Drugim pojazdem był Fiat Doblo z benzynowym silnikiem 1,2 litra i przebiegiem 240 tys. km. Samochód był używany jako dostawczy w firmie budowlanej i posiadał dość wyraźną oznakę zużycia, jaką było zużycie oleju na pozio- mie litra na 2 tys. km! W samochodzie tym wymieniono olej i dodano w odpowiednich odstępach 2 tubki rewitalizatora XADO. Po przebiegu 4 tys. kilometrów stwierdzono zużycie oleju w ilości około pół litra – czyli czterokrotny spadek dotychczasowego zużycia. Drugim bardzo wyraźnie deklarowanym przez właściciela efektem, była znaczna poprawa dynamiki silnika, przejawiająca się w zapomnianej już przez niego reakcji na naciśnięcie pedału gazu przy relatywnie niskich obrotach silnika. Jak to obrazowo określił właściciel „wóz ożył”.

Trzeba dodać, że silnik Fiata posiadał widoczne wycieki oleju, co niewątpliwie miało wpływ na jego sumaryczne zużycie. W obydwu przypadkach nie dokonywano pomiaru ciśnienia sprężania oraz nie dokonywano analizy spalin. Samochody są nadal pod naszym nadzorem w celu stwierdzenia trwałości wytworzonych przez preparat XADO powłok.

W międzyczasie firma XADO dostarczyła wyniki prób dokonanych przez niemiecki urząd Technische Überwachtung Verein czyli TÜV w Turyngii. Prób dokonano na samochodzie Mazda 626 rocznik 2001 z silnikiem benzyno- wym 2,0 l i przebiegiem 182 tys. km. W wyniku przeprowadzonych prób z zachowaniem metodyki badawczej EWG stwierdzono:

  • spadek zawartości tlenku węgla w spalinach 15,92%
  • spadek zawartości dwutlenku węgla o 5,16%
  • spadek zawartości węglowodorów 7,63%
  • zużycie paliwa spadło 5,29%
  • moc silnika wzrosła 2,63%
  • nastąpiło również wyrównanie ciśnienia sprężania w cylindrach, przed próbą dochodzące do 2 barów.

W związku z tym został wydany certyfikat potwierdzający skuteczność preparatu w zakresie badanych parametrów. Nasze testy wykonane mniej precyzyjnie również potwierdzają skuteczność rewitalizatorów firmy XADO.

W kolejnych numerach przedstawimy wyniki następnych doświadczeń, także w odniesieniu do motocykli i samochodów zabytkowych.

XADO Sp. z o.o. ul. Wiertnicza 127, 02-952 Warszawa tel. 22 744 15 04, mobile: 660 530 728 http://www.xado.pl/